måndag 21 april 2008

Ur Doktor Limericks skrattsalva

Idag kommer här en av mina limerickar ur min pocket Doktor Limericks skrattsalva. Denna limerick innbär självklart inte att jag förringar det elände som spelmissbruk och spelberoende kan ställa till med bland oss människor. Och jag anser mig dessutom vara djurvän. Men en limerick skall ju bland annat vara mer eller mindre absurd och inte heller egentligen spegla vår verklighet.

Spelberoende

En spelgalen tjäder i Nåås,
med croupierben smorde sitt krås,
var dock dum som en gås,
bet konstapel gunås,
och sluta´ som gåsbröst med sås !

Som synes rimmar alla rader inbördes i denna limerick och inte endast raderna 1, 2 och 5 sinsemellan samt raderna 3 och 4 sinsemellan. Men limericken Spelberoende ansågs, i en viktig recension av boken från Bibliotekstjänst i vintras, ändå hålla hög kvalitet liksom hela boken. De limerickar ni skickar in till pågående tävling kan alltså även de rimma sinsemellan på alla rader som limericken Spelberoende. Så ni behöver således inte helt hålla er till den strikta limerickversens form. Sätt gärna även, liksom jag, en titel på ert bidrag trots att även det ligger utanför den strikta definitionen av en limerick.

Fortsätt att maila in era tävlingsbidrag till SONULF FÖRLAG på uherrstromer@gmail.com

Inga kommentarer: