fredag 11 april 2008

Läs gärna min pocket Doktor Limericks skrattsalva !

Hej alla bloggläsare ! Ett tips innan du mailar limerickbidrag till SONULF på e-postadressen uherrstromer@gmail.com
För att öka din möjlighet att få din eller dina limerickar antagna för publicering i min eventulla ny limerickbok, läs gärna min bok Doktor Limericks skrattsalva. Limerickar skrivna i den eller liknande stil har måhända större chans att placera sig högt upp i tävlingen, där vinnarna väljes ut av mitt förlag, SONULF. Boken finns att låna på många av landets bibliotek. Om inte ditt bibliotek har den hemma bed dem att skaffa hem den. Boken finns även fortfarande att köpa på Internet hos AdLibris, Bokus och Internetbokhandeln samt hos främst större bokhandlare i Göteborgs-och Kungsbackaområdena.

Min bok fick i vintras en fin recension av Bibliotekstjänsts lektör, Rolli Fölsch, året lektör 2007, som i Häftepos 08102493 skriver i sammandrag :

Att många av de skämtsamma och fyndiga limerickarna i detta med roliga teckningar genomillustrerade häfte är av medicinsk karaktär är inte så konstigt om man betänker att upphovsmannen Ulf Herrströmer, född 1937, är läkare. Efter inledande beskrivningar av både vad denna femradiga skämtversform har för ursprung (inget) och vad man kan finna i självaste staden Limerick (rugbylag), brakar det loss med ett skämt om julbocken i Gävle. Jag har läst en hel del böcker i genren, men doktorns här ordinerade skrattsalvor som botar dysterkvistar höjer sig definitivt över mängden. Som ett kvalitetsexempel kan jag inte låta bli att citera verserna om den spelberoende tjädern:

" En spelgalen tjäder i Nåås,
med croupierben smorde sitt krås,
var dock dum som en gås,
bet konstapel gunås,
och sluta´ som gåsbröst med sås."
*****************************************
Som du kan se av denna limerick är det inget som hindar att samtliga rader rimmar inbördes
för att det skall vara en godkänd limerick, även om det vanliga är att raderna 1, 2 och 5 rimmar inbördes liksom raderna 3 och 4. Inte heller är det helt nödvändigt att den första raden slutar med ett ortsnamn eller annan geografisk beteckning. Så känn dig alltså fri att leka litet med versfomen. Och limerickskrivande bör ju i första hand vara en lustfylld lek.

Så känn dig varmt välkommen med dina limerickbidrag direkt till mitt förlag SONULF på e-postadressen uherrstromer@gmail.com Skriv helst även in namn och adress i ditt mail så att förlaget snabbt kan sända dig ditt pris om du har blivit en av pristagarna i tävlingen.

Inga kommentarer: