torsdag 8 januari 2015

Välkomna att, via länken nederst i detta inlägg, läsa mina limerickar och andra texter på skrivarsajten poeter.se där jag är med sedan 2008.

Via länken nedan kommer du fram till denna sajt där mitt användarnamn är "limerick". Länken leder till en av mina haikudikter kallad "Kanske en orkans början" och som handlar om kaosforskning och den s.k. fjärilseffekten, se vidare nedan, och som vann en plats i en hyllningsbok till Sveriges store diktare och Nobelpristagare 2011 Tomas Tranströmer. Boken heter "181 dikter till Tranströmer" och min haiku finns på sidan 19. Känner mig förstås stolt för detta. Diktartävlingen utlystes av poeter.se för c:a 50000 betalande medlemmar och man efterlyste dikter i Tranströmers anda. Förstod att en limerick, min bästa gren, nog skulle väga alltför lätt. Hade läst några haikudikter av Tranströmer tidigare och kom alltså att tävla med en haiku om kaosforskningen och fjärilseffekten som jag av en ren tillfällighet hade läst om någon månad tidigare. Och det gick bra.

Väl inne på sidan med denna dikt kan du sedan till höger på sidan klicka dig vidare till alla mina andra texter på poeter.se alltifrån 2008 och fram till nu. Önskar dig en trevlig läsning

En viktig föregångare till vad som idag är kaosforskning var den amerikanska matematikern och meteorologen Edward Lorenz. Under 1950- och 1960-talet så skapade han en enkel vädermodell bestående av ett ekvationssystem med tolv variabler som beskrev egenskaper såsom temperatur och vindriktning. Han matade in ett antal initialvärden och lät sedan en dator simulera vädrets utveckling. Även om det var en väldigt grov modell av verklighetens komplicerade vädersystem, så visade den egenskaper som tycktes påminna mycket om verkligheten. Vädret i modellen tyckets fortgå utan att upprepa sig.

Detta fenomen, att små förändringar i initialvärden ger upphov till stora och oförutsägbara förändringar, kom sedan att kallas Fjärilseffekten och är ett viktigt grundbegrepp inom kaosforskningen. Namnet kommer från början från titeln till ett tal som Lorenz höll 1972. “Predictability: Does the Flap of a Butterfly's Wings in Brazil set off a Tornado in Texas”. Tanken bakom är att om vädersystemet är ett kaotiskt, så kan vindpusten från en fjärilsvinge ge stora förändringar i vädret på sikt.



https://www.poeter.se/Las+Text?textId=1609550

Välkommen!




Inga kommentarer: